Pornowebsite records na Mattel-fout op Wicked-poppen: verkeerde url ontketent internetstorm

Pornowebsite records na Mattel-fout op Wicked-poppen: verkeerde url ontketent internetstorm

Verspreid de liefde

Het speelgoedmerk Mattel bracht deze maand gloednieuwe poppen uit rondom de bioscoopfilm ‘Wicked’ — gebaseerd op de populaire Broadway-musical. Fans in Nederland stonden al te popelen om een Glinda of Elphaba toe te voegen aan hun collectie.

Op de achterkant van de verpakking kreeg je als consument een link naar meer informatie. Maar — en dit lees je goed — stond daar niet het officiële filmdomein, maar wicked.com. wat bleek? Dit is al jarenlang de hoofdsite van Wicked Pictures, een Amerikaans productiehuis voor volwasseneninnehoud, opgericht in 1993.

Eigenlijk had het adres wickedmovie.com moeten zijn. Maar door deze kleine fout kende wicked.com een bezoekersrecord dat de site in twaalf jaar niet meer had gezien, aldus Variety. Even snel een leuke musical-pop kopen en… daar zit je ineens ergens anders.

Een lokale conversatie die viral ging

Het duurde niet lang voordat oplettende fans op sociale media de fout ontdekte. Op X (voorheen Twitter) verschenen al gauw berichten zoals: ‘Hey @Mattel, wie heeft er geslapen bij het drukken van die Wicked-poppen? wicked.com is géén kinderfilm-site!’

Een andere gebruiker uit Amsterdam schreef met een knipoog: ‘Wie de verpakking van die Mattel Wicked Dolls heeft gemaakt, die zit wel even aan z’n max.’ In no-time pikten BN’ers en influencers het verhaal op, van RTL Boulevard tot Dumpert.

Wat doet Wicked Pictures eigenlijk?

Voor wie het niet wist: Wicked Pictures brengt vooral Amerikaanse parodieën en ‘volwassen)-films’ uit — zoals “Captain Marvel XXX.” Of er nu een parodie op de musical ‘Wicked’ komt, durft niemand nog te zeggen, maar internet-Nederland zou het zeker niet verbazen.

Hoe kon deze fout gebeuren?

  • De verpakking was klaargemaakt vóór de officiële filmwebsite klaar was
  • Een simpele tikfout — geen check door marketing of juridische afdeling
  • Te weinig controle op lokale domeinen voor internationale verkoop

Het resultaat: ouders en fans die met grote ogen naar hun browser keken — sommige zelfs live op TikTok.

De film zelf: groots, met een Nederlands tintje

De verfilming van ‘Wicked’ verschijnt in twee delen, wereldwijd gelanceerd — het eerste deel draait vanaf 22 november 2025 in Pathé- en Kinepolis-bioscopen. Met hoofdrollen voor Ariana Grande en Cynthia Erivo belooft het een spektakel te worden. Leuk feitje: enkele scènes zijn zelfs te zien op de musicalposter van Carré, waar het stuk jarenlang liep.

Verder schitteren Jonathan Bailey, Michelle Yeoh, Jeff Goldblum, Ethan Slater en Peter Dinklage. Het budget? Een duizelingwekkende 145 miljoen dollar — daar koop je in Nederland toch aardig wat poppen voor!

Wat kun je hier als consument van leren?

  • Check altijd een link – vooral als je met kinderen iets koopt
  • Voor bedrijven: dubbelcheck marketingmateriaal, zeker bij internationale productlanceringen
  • Wees niet bang om blunders te delen — ze kunnen zelfs trending worden

Dus, mocht u binnenkort een Wicked-pop in huis halen: kijk een keertje extra naar het webadres. Want zelfs de grootste merken gaan wel eens goed onderuit en dat levert soms de meest komische verhalen van het jaar op.