Heeft u ooit gedacht dat uw huis misschien een beetje ongewoon is? Nou, na het zien van wat Jessica More tegenkomt op Zillow, gaat u daar wellicht anders over denken. Dwars door Amerika deelt zij via @Zillowtastrophes op TikTok en Instagram flink bizarre huizenadvertenties — een fenomeen dat haar inmiddels ruim 714.000 TikTok-volgers en 51.000 Instagram-fans heeft opgeleverd.
Hoe het begon: pandemie, nieuwsgierigheid en een flinke dosis humor
Het is 2020. Terwijl Nederland massaal aan de online borrel gaat, struint Jessica — communicatieprofessional uit Pennsylvania — uit pure verveling de Amerikaanse vastgoedmarkt af op zoek naar inspiratie voor haar huis. Wat begint met rondkijken bij vreemde woningen op Zillow, groeit uit tot een nieuwe hobby. en eerlijk: wie heeft er niet in lockdown even stiekem binnen gekeken bij buren of fantasiehuizen?
Wat me direct aansprak aan haar verhaal, is hoe sociaal het werd. Ze vertelt: “Als iemand iets geks vond, voelde het alsof je de loterij had gewonnen en wilde je dat delen.” Zo ontstond @Zillowtastrophes. Eerst stuurde ze links door naar vrienden, daarna opende ze haar account voor iedereen.
Viral door poppen en piramides — huizen die je niet verwacht
You name it, Jessica vond het: een raketsilo die tot woning is omgetoverd? Check. Een huis met een heuse piramide in de tuin — waarom ook niet? Maar echte klassieker onder haar volgers: de zogenaamde ‘poppengevangenis’ in Oklahoma. Een ondergrondse kamer vol porseleinen poppen, toegankelijk via de achtertuin — haar TikTok hierover werd liefst 1,7 miljoen keer bekeken.
Andere ontdekkingen die absoluut het delen waard zijn: het legendarische ‘Brady Bunch’-huis, een trolwoning onder een brug en panden met glas-in-loodramen of indoor zwembaden. Amerikanen pakken uit, dat blijkt wel.
De kracht van community: samen spotten, samen lachen
Tegenwoordig ontvangt Jessica dagelijks tientallen tips van volgers. Ze filtert, scrollt en zoekt met termen als “uniek”, “indoor pool” of “stained glass”. Ook checkt ze prijssegmenten en oppervlakte — soms levert dat een foutmelding op na te veel filterkeuzes, maar dat hoort erbij.
Leuk detail: de reacties verschillen flink per generatie. “Op TikTok was het publiek jonger; Gen Z is opvallend open-minded — hun motto is: ‘Don’t yuck someone’s yum’. Oftewel, laat een ander lekker z’n eigen smaak hebben!” Een nuchtere, sympathieke houding, vind ik persoonlijk.
Waarom we genieten van eigenaardige huizen
Jessica: “Ik waardeer die rare huizen nu enorm. Stel je voor: iemand stopt er al die tijd, liefde en geld in omdat hij er gelukkig van wordt.” Zoveel lef om zo radicaal je eigen plek te maken, dat verdient respect — of u het nu mooi vindt of niet.
Zelf ongewone huizen spotten? Probeer dit:
- Kijk niet alleen naar het duurste segment — de echte parels zitten vaak in het onverwachte middenklasse aanbod.
- Gebruik zoekwoorden als ‘apart’, ‘retro’, ‘custom build’ of (voor het Nederlandse aanbod) ‘kluswoning’ en ‘vrijstaand’ op Funda of Jaap.nl.
- Vraag familie, vrienden en collega’s: vaak weten zij de verborgen pareltjes in hun eigen buurt — van een Tiny House op een Amsterdams dakterras tot die oude molen in Friesland.
Slotgedachte
Na vijf jaar (!) speuren is Jessica’s enthousiasme nog niet bekoeld en groeit haar online netwerk elke maand. Blijkbaar zijn we allemaal een beetje dol op het idee van een huis waar je écht iets overleeft — of het nu een bunkerkamer of poppenverzameling betreft.
Dus, mocht u ooit iets raars zien op Funda: stuur vooral een berichtje haar kant op. Wie weet staat straks dat huis uit Drenthe met een indoor skatebaan óók ineens viral.