In Canterbury woedt deze week een felle discussie. Een uitverkochte ‘silent disco’ in de beroemde kathedraal trekt niet alleen 750 feestvierders per avond, maar ook felle bezwaren van bezorgde christenen. Het idee? Tunes van Britney Spears, TLC — ja, zelfs Eminem — klinken in de eeuwenoude gewelven, terwijl mensen met een koptelefoon dansen en van een drankje genieten. Dat dit voor sommigen even slikken is, mag duidelijk zijn.
Een nachtclub in de kathedraal?
donderdag en vrijdag verandert een flinke lap van de kathedraal in een dansvloer. Kaartjes — die €29 kostten, met een VIP-optie voor €38 — waren in no-time weg. De organisatoren beloven “feelgood vibes”, maar onder meer Dr. Cajetan Skowronski is not amused. Hij trekt aan de bel bij deken David Monteith: zo’n ‘rave’ hoort volgens hem niet thuis “in het huis van God”.
Het protest groeit – maar het feest gaat door
De deken zelf, David Monteith, blijft echter bij zijn keuze. Hij noemt het protest een “kleine minderheid”. Volgens Skowronski wijst de leiding de zorgen te gemakkelijk van de hand. “Geen enkele andere religie zou een heilig gebouw op deze manier gebruiken,” stelt hij. “Disco’s zijn geweldig — maar alleen op de juiste plek. De kathedraal van Canterbury is daar niet voor gebouwd.”
Muziek, gebed – en verhitte meningen
- Donderdagavond wordt het plein bij Christ Church Gate decor van een vreedzaam protest
- Zo’n 30 tegenstanders willen samen bidden, zingen en teksten lezen terwijl de festiviteiten binnen beginnen
- Skowronski vervolgt: “Als we nu niets doen, worden onze tempels straks standaard nachtclubs.”
Een lokale peiling uit juni 2025 toont: 54% van de inwoners steunt het feest, 46% vindt het ongepast. Het laat zien dat het onderwerp leeft — zelfs bij mensen die normaal nooit een voet in de kathedraal zetten.
Wat zegt de kerk zelf?
Deken Monteith benadrukt dat de disco “respectvol en passend” zal zijn. “Kathedralen zijn altijd méér geweest dan alleen gebedshuizen. Dansen gebeurde hier al eeuwen geleden — zelfs koning David danste voor de Heer, volgens de Bijbel (2 Samuel 6)!” Toch geeft hij toe: niet iedereen zal de combinatie van popmuziek en religie ooit zien zitten.
De organisatie erkent dat de disco mede bedoeld is om jongeren te bereiken — en broodnodig geld binnen te halen. Kathedralen als die van Canterbury kosten jaarlijks miljoenen in onderhoud. Zonder vernieuwing en events als deze wordt het lastig om deze historische plekken overeind te houden.
Mag het allemaal wat losser?
In Nederland kennen we het dilemma: cultureel erfgoed combineren met nieuwe vormen van beleving. Zou zo’n silent disco in de Sint-Jan in Den Bosch of De Nieuwe Kerk in Amsterdam kunnen? Sommigen zullen er niet aan willen denken — anderen vinden het juist vernieuwend. feit blijft: zulke discussies zorgen voor begrip én reuring. Precies waar plekken als deze soms behoefte aan hebben.
Wat vindt ú? Deel deze story met vrienden — en wie weet staat de Grote Kerk van Breda in 2026 óók op de festivalagenda.