Sommige verhalen zijn te bizar om te verzinnen – in 2025 is het Maurizio Cattelan opnieuw gelukt. Zijn iconische kunstwerk “Comedian” (u kent hem: een échte banaan aan de muur met ducttape) is voor de zoveelste keer opgegeten door een bezoeker. Ja, u leest het goed — alweer opgegeten.
De meest begeerde banaan van Europa
Cattelan’s “Comedian” is inmiddels uitgegroeid tot het gesprek van de internationale kunstwereld. Het werk, dat je vooral kent van viral filmpjes en eindeloze memes, bracht laatst nog ruim €6 miljoen op bij een veiling bij Sotheby’s in New York. Ook in Nederland kom je het onderwerp geregeld tegen onder kunstliefhebbers — en eerlijk, het blijft fascinerend hoe iets zo simpels zoveel losmaakt.
Een hap in Metz — en onmiddellijk vervangen
Sinds mei hing het werk aan de muur van Centre-Pompidou Metz, een museum dat vaker uitpakt met opvallende installaties (tip voor een weekendje weg trouwens). Op 12 juli werd de banaan ineens gretig opgegeten door een bezoeker. Het museum reageerde nuchter zoals alleen Fransen dat kunnen: “Het beveiligingsteam handelde snel en kalm.”
Slechts een paar minuten later zat er – u raadt het al – alweer een nieuwe banaan op de muur geplakt. Want volgens Cattelan hoort het fruit gewoon te worden vervangen: “De banaan zelf is slechts een vergankelijk element,” zegt het museum.
Kunst, contant geld en een flinke knipoog
Wat opvalt: Cattelan zelf lijkt het allemaal weinig te kunnen schelen. Hij geeft zelfs toe dat hij vooral teleurgesteld was dat de bezoeker alleen de vrucht at – en niet ook de schil en de tape (dat laatste lijkt ons persoonlijk wat minder smakelijk).
“Comedian” verscheen voor het eerst op Art Basel Miami Beach in 2019, als een commentaar op de gekte van de kunstmarkt. Sindsdien zijn er tientallen artikelen geweest over de banaan, meer nog over het absurde bedrag dat mensen bereid zijn te betalen voor zoiets vergankelijks.
Met elke hap meer waard — hoe kan het?
Cattelan zegt zelf (tegen The New York Times, uiteraard): “Hoe hoger de prijs, hoe sterker het werk z’n eigen idee versterkt.” Sotheby’s stelde het treffend: “Het stuk heeft ervoor gezorgd dat de wereld opnieuw nadenkt over wat we kunst noemen — en welke waarde we eraan geven.”
De eerste keer dat de banaan werd opgegeten was trouwens ook op Art Basel, door performancekunstenaar David Datuna. Hij noemde zijn actie: “Hungry Artist.” Sindsdien is het kunstwerk een soort running joke geworden, zelfs verschenen op de cover van De Telegraaf.
Bananenwedstrijd: Wie eet ‘m als volgende?
In 2023 haalde een kunststudent nog een banaan van de muur in het Leeum Museum of Art in Seoul en nam een forse hap — waarmee direct wereldnieuws werd gehaald. En vorig jaar betaalde de Chinese crypto-ondernemer Justin Sun op een veiling bijna €6,25 miljoen voor het kunstwerk — waarna hij hem zelfs proefde.
Waarom willen we per se deze banaan opeten?
Eerlijk is eerlijk: de banaan opeten blijkt minder origineel dan je zou denken. Het Centre-Pompidou noemt het inmiddels “misschien wel het meest opgegeten kunstwerk van de laatste 30 jaar.” Dat zegt eigenlijk alles — en nog belangrijker: de discussie over kunst, waarde en humor blijft doorgaan.
- Kunstliefhebbers in Nederland discussiëren volop: is dit nou briljant, of gewoon flauw?
- Feit: het museum blijft de banaan steeds opnieuw plakken – u kunt ‘m dus live zien (en ruiken) zolang hij hangt.
- Praktisch advies: niet opeten, hoe verleidelijk het ook lijkt — u krijgt de beveiliging snel achter u aan.
Dus de moraal: voor je het weet staat je snackmomentje wereldnieuws te worden. Bananen in het museum — het blijft een ding.