Barbie’s droomhuis is waarschijnlijk al bekend. Maar in 2025 is er een unieke twist: u kunt nu zelfs afscheid nemen in een Barbie-droomdoodskist.
Wie had gedacht dat “Barbiecore” – de felle roze modehype aangejaagd door Greta Gerwig’s bioscoophit – ooit zo ver zou gaan? Dankzij het succes van de film en de opmars van knalroze streetwear, zijn nu zelfs uitvaartondernemingen op de trend gesprongen. Hierdoor ontstond zelfs even een schaarste aan roze verf; dat is niet verzonnen.
Roze tot het einde: populaire Barbie-doodskisten
Verschillende uitvaartcentra wereldwijd, van Mexico tot El Salvador, bieden tegenwoordig felroze doodskisten voor wie nooit afscheid wil nemen van de Barbie-vibe. In Nederland zijn lokale aanbieders zoals Uitvaartverzorging Noord-Holland al voorzichtig aan het onderzoeken of er genoeg animo is voor zo’n eigenzinnig laatste afscheid.
Zoals een promotieclip zegt: “Deze kist, met die opvallende roze kleur, weerspiegelt de sprankel en energie van de mooiste momenten uit het leven.” Dit is geen standaard grijs of donker houtwerk meer — u kiest bewust voor kleur, herinnering en een uitgesproken stijl.
Trendsettende uitvaartcentra en reacties
Het El Salvadoriaanse Alpha and Omega Funeral Home ging zelfs bijna viral — zij boden de Barbie-kist al aan vóór de film een wereldwijde rage werd. Toen de Barbie-gekte echt losbarstte, boden ze 30% korting aan. Resultaat? Binnen een paar weken waren alle roze kisten uitverkocht.
Isaac Villegas, uitvaartondernemer uit Ahuachapán, vertelt: “Sinds de film krijgen we non-stop aanvragen. Van de 40 geïnteresseerden, hebben er zeker 10 onmiddellijk toegegrepen. De voorraad was zo op.”
Lokale meningen: waarom kiezen mensen voor Barbie-roze?
- Voor echte fans is het simpel: als je in het dagelijks leven kleurrijk bent, waarom dan niet in het afscheid?
- Anderen zien vooral de humor: ‘Eeuwige rust klinkt zo gek nog niet in het roze!’
- Een Amsterdammer grapte: “Voor de crematie wil ik absoluut even liggen in een Barbie-kist.”
Barbiecore en uitvaarten lijken misschien eerst een vreemde combinatie, maar het laat vooral zien dat onze laatste wensen steeds persoonlijker en gedurfder worden. Misschien is “Death in plastic, it’s fantastic” toch niet zo vergezocht als u denkt.
Wat betekent dit voor Nederland?
Tegenwoordig vinden steeds meer Nederlanders het belangrijk hun begrafenis persoonlijk in te richten. Roze doodskisten zijn een statement — een knipoog naar een flamboyant leven, of als sympathiek protest tegen de standaardisering van verdriet.
Praktisch gezien? Bespreek met uw uitvaartverzorger de opties. De meeste bedrijven kunnen tegenwoordig vrijwel alles regelen wat aansluit bij uw wensen, zelfs als dat een felle Barbie-roze kist is. Wie weet zien we ze straks bij Willemsen & Smit in Rotterdam gewoon in de showroom.
Conclusie: Sterven met kleur
Smaak en trends veranderen, zelfs tot in het hiernamaals. Of u nu kiest voor een klassieke eikenhouten kist met een Friese vlag, of knalt in het roze, het belangrijkste blijft: geef uw wensen aan. En bewaar deze trend gerust voor inspiratie — wie weet brengt u stiekem wat vrolijkheid op uw laatste feestje.