Wie wel eens een vlucht heeft genomen van Schiphol naar bijvoorbeeld Barcelona of Ibiza, herkent het beeld: stewards en stewardessen netjes vastgegespt in hun jumpseat, handen verstopt onder hun dijen. Maar waarom eigenlijk? Nee, het is niet zomaar een routine of gekke gewoonte — het is een bewuste keuze die te maken heeft met veiligheid.
Wat is de ‘bracing position’?
In 2025 vliegen Nederlanders voor hun werk en naar hun favoriete vakantiebestemmingen vaker dan ooit. Toch ontstaan er telkens weer vragen over wat er nou écht gebeurt als het spannend wordt in de lucht. Henny Lim, een bekende cabin attendant van Cebu Pacific op TikTok, besloot het hele internet wijzer te maken. In haar video — inmiddels een kleine viral op sociale media — vertelt ze: “Het heet de ‘bracing position’.”
Deze positie is geen grapje. De regels zijn als volgt: gordel strak, rug recht tegen de stoel, je handen — met handpalmen naar boven en duimen onder de vingers — stop je onder je bovenbenen. Voeten plat op de vloer. Klinkt ongemakkelijk? Misschien. Het doel is simpel: je lichaam zo stevig mogelijk maken bij een eventuele crash of ‘harde’ landing.
Hoe helpt het bij een noodsituatie?
Lim demonstreert samen met een collega de hele procedure. De handen zitten stevig vast onder het lichaam, spanning in het lijf — geen beweging mogelijk. Als er impact komt, beschermt deze houding tegen ernstige verwondingen van bijvoorbeeld polsen, armen of hoofd. Het is een techniek die wereldwijd wordt aangeleerd op vliegacademies en KLM weet er uiteraard alles van.
Belangrijk: het cabinepersoneel zit niet zomaar te wachten op wat er gebeurt. Tijdens deze momenten voeren ze in hun hoofd een ‘silent review’ uit — een soort checklist die in stilte wordt doorgenomen. Ze letten op nooduitgangen, controleren de locatie van brandblussers en AED’s, herhalen commands, en zijn alert op signalen buiten het vliegtuig. Je kunt het vergelijken met een keeper vlak voor een penalty.
Wat kan er misgaan?
De realiteit is helaas dat er ondanks alle voorzorg soms toch iets misgaat. Begin 2024 werden vijf medewerkers van American Airlines én een passagier met lichte verwondingen afgevoerd na een keiharde landing op Kahului Airport, Maui. Een anonieme steward bij Southwest Airlines liep in 2022 zelfs een gebroken rug op na een hobbelige touch-down in Californië. Dat zijn geen uitzonderingen.
@_hennylim_
Waarom zit het cabinepersoneel op hun handen tijdens het opstijgen en landen? Bekijk deze video! Vandaag met special guest: Clare Demecillo. Volg mijn officiële Facebookpagina “Henny Joyce Lim” en Instagram: _hennylim_ #cabincrewlife #bracingposition
De airlines zelf benadrukken daarom keer op keer: veiligheid voor passagiers en crew staat altijd voorop. Er is een reden dat deze handeling — hoe ongemakkelijk het er ook uitziet — zo streng wordt nageleefd.
Wat betekent dit voor u als passagier?
- Let eens op de volgende keer dat u op uw plaats zit tijdens het landen of opstijgen: het cabinepersoneel neemt deze houding niet voor niets aan.
- Doe altijd uw riem om, zelfs als het ‘veilig’ lijkt. Kleine schokken of ‘air pockets’ gebeuren meestal onverwacht.
- Bekijk gerust eens een video over ‘bracing’ — de instructies verschillen per maatschappij, maar de kern blijft hetzelfde.
Vergeet niet: het is niet de bedoeling om u bang te maken — integendeel. Dankzij deze simpele, maar effectieve veiligheidsmaatregelen gebeuren er veel minder ernstige ongelukken in de lucht dan men denkt. Dus de volgende keer dat u een stewardess op haar handen ziet zitten, weet u precies waarom.