Duizenden naakt op Story Bridge: kunstproject van Spencer Tunick brengt Brisbane samen

Duizenden naakt op Story Bridge: kunstproject van Spencer Tunick brengt Brisbane samen

Verspreid de liefde

Het bleef in 2024 toch bijzonder: duizenden deelnemers trokken hun kleren uit voor de camera van de New Yorkse kunstenaar Spencer Tunick — en dat midden op de iconische Story Bridge in Brisbane. U was erbij of u zag ongetwijfeld de beelden langskomen: rijen mensen, niets verhullend, lopend door het hart van de stad en poserend als een levend kunstwerk.

Melt Festival: Brisbane in het teken van inclusiviteit

Dit indrukwekkende tafereel was onderdeel van het Melt Festival. Dit jonge festival is in korte tijd een begrip geworden en viert, helemaal op z’n Brisbanes, alles rond queer- en LHBTQIA+-cultuur. Op zondag 27 oktober 2024 — de brug volledig afgesloten — werden duizenden inwoners en bezoekers samen het canvas voor Tunicks nieuwste groepsinstallatie.

Waarom zoveel mensen naakt?

De massale naaktshoots zijn een bekend handelsmerk van Spencer Tunick. Hij stond eerder al met zijn camera op plekken als Bondi Beach en bij het Sydney Opera House. Vaak roept hij vrijwilligers via sociale media of festivals op zich aan te sluiten voor zijn bijzondere fotokunst. De boodschap? Celebratie van diversiteit, gelijkheid en de kracht van samen — zonder oordeel of schaamte.

Wat gebeurde er precies op de brug?

  • Sommigen stonden of zaten met het gezicht naar beneden — bijna abstract, als een nieuw landschap.
  • Een andere compositie: iedereen liggend, handen gestrekt langs het lichaam, de brug als podium.

Het was een spectacle — brug vol, stad stiller dan ooit. En ja, dit soort initiatieven zet de discussie over openheid en privacy telkens weer op scherp.

Tentoonstelling ‘Tide’ — meer dan alleen een foto

Wie door Brisbane fietste in oktober of november, kon niet om de Powerhouse heen. Hier liep Tunicks expositie ‘Tide’: een overzicht van zijn imposante carriére vol naaktfotografie. De website van de tentoonstelling stelde het treffend: “De mensenmassa wordt als geheel een nieuwe vorm, de lichamen vormen samen het landschap.”

De expositie daagt bezoekers uit anders naar naaktheid, openbaarheid en kunst te kijken. Zijn beelden doen wat: de lichamen als materie — geen erotiek, maar samen een krachtig experiment.

Waarom dit blijft hangen

In een tijd waarin privacy steeds belangrijker lijkt te worden, maakt Tunick het onderwerp bespreekbaar op zijn eigen nuchtere manier. En dat past goed bij de open cultuur van Brisbane — en Nederland trouwens ook. Misschien iets voor Rotterdam, met de Erasmusbrug? Wie weet.

De tentoonstelling was nog te zien tot 10 november 2024 en werd — niet geheel verrassend — druk bezocht. Mocht u de kans krijgen ooit deel te nemen: het is een ervaring die blijft kleven. En vergeet vooral niet zonnebrand mee te nemen — dat werd maar weer eens duidelijk op die Australische brug.