Stel je voor: je stapt in op Schiphol, pakt je plek — en gedurende de hele vlucht drupt er constant iets op je hoofd. Niet overdreven, dat overkwam Sophie Shaw, 24 jaar, tijdens haar vlucht met Southwest Airlines in de VS. Een klein TikTok-filmpje – inmiddels 3,5 miljoen keer bekeken – laat zien hoe zij het slachtoffer werd van een hardnekkig lek uit een bagagebak. Zoals Shaw het zelf omschreef: “Het voelde als de Chinese druppeltortuur.”
Een nat pak vanaf het begin
Sophie, oprichter van het AI-bedrijf Azuryne uit San Francisco, vloog van San Jose naar Santa Ana, onderweg naar vrienden in LA. Ze dommelde net weg na vertrek, toen ze ineens wakker schrok – haar broek en stoel waren helemaal doorweekt.
In eerste instantie dacht ze dat haar buurvrouw water had gemorst, totdat ze omhoog keek en een forse druppel uit het bagagevak zag vallen. Op beelden die ze maakte, is te zien hoe het vocht via een kier in het plafond op haar stoel en kleding klatert, alsof je onverwacht onder een lekkende dakgoot zit.
Crew probeerde het al te fixen, maar vergeefs
Nog voor vertrek had Shaw oplettend gezien dat het cabinepersoneel probeerde het lek met keukenpapier te stoppen. Resultaat? Nul komma niks. Met haar 1,57 meter kon Sophie zelf de bovenliggende tas niet verplaatsen, dus vroeg ze om assistentie van een stewardess.
Die had daar blijkbaar niet zo’n zin in. Volgens Shaw keek de stewardess haar aan alsof ze lastig was. Een oplossing kwam er niet: “Ze zei dat het vliegtuig te vol was en het bagagevak niet leeg kon.”
Oncomfortabel en onverzorgd
Dus zat Shaw ruim anderhalf uur in een plas water, natte broek, schoenen doorweekt. Turbulentie gaf het water extra vaart – tot op haar sneakers aan toe.
Nog viezer: niemand wist wat voor vloeistof het was. Shaw maakte zich zorgen of het niet gewoon chemisch afval of iets gevaarlijks was. Niet zo wild, als je weet dat experts recent nog de bagagevakken uitriepen tot de smerigste plekken in het vliegtuig (denk even na: hoeveel mensen raken die aan, en schoonmaken? Amper!).
“Het was ronduit goor. Ik wilde er het liefst meteen onderuit, maar dat ging dus niet. De crew had op z’n minst kunnen schoonmaken of proberen het lek écht te stoppen,” zegt Shaw.
Compensatie? Mager gebaar
Direct na landing diende Shaw een klacht in. Southwest reageerde binnen acht uur en bood haar €140 (omgerekend $150) als vergoeding, terwijl het ticket €150 had gekost. Volgens Sophie een schraal goedmakertje. Een tweede poging tot contact bleef onbeantwoord.
Reacties: “Toch niet pikken?”
Online kreeg Shaw vooral veel bijval — al vond menigeen dat ze harder had mogen optreden. “Wie zijn tas is dit?! had ik gewoon keihard geroepen,” reageerde iemand in de comments. Anderen: “Zo’n show zou ik maken, die tas gaat eruit!” of: “Ik ben normaal niet zo confronterend, maar nu wel.”
Wat kun je zelf doen als passagier?
- Direct melden bij crew. Blijf beleefd, maar vraag écht om een oplossing.
- Registreer het probleem. Maak foto’s of video’s als bewijs — dat kan later bij een claim.
- Eis service of compensatie. Is je reis ongemakkelijk of nat geworden, wees niet bang om te klagen.
Het blijft bizar dat zulke incidenten anno 2025 nog voorkomen — ook bij prijsvechters als Ryanair of Transavia. Misschien maar eens checken of je bagagevak niet lekt, volgende keer dat je jezelf in de drukte naar je stoel wurmt.