Een jonge soldaat van de Landmacht weet heel Nederland – en een flink deel van TikTok – al maanden te verrassen met zijn komische filmpjes over Gen-Z’ers “op het slagveld”. En eerlijk, zoiets verwacht je niet op je For You Page wanneer je ‘s ochtends nét een bak koffie achter je kiezen hebt.
Van petroleumspecialist tot TikTok-ster
De 21-jarige Anthony Gonzales, tegenwoordig gestationeerd op Fort Chaffee (zeg maar, een soort Oirschot in Arkansas), houdt zich in het dagelijks leven bezig met het bevoorraden van voertuigen. Tussen de laadtijden door grijpt hij zijn telefoon — om daar hilarische sketches te filmen over hoe hij en zijn generatie zich op het front zouden gedragen.
- “Worden we aangevallen? Ja, daar hou ik niet zo van, snap je? Hey Siri, bestel een Uber.”
- “En toen deed hij z’n gasmasker af en ja, hij was niet knap. Dus tja, toen heb ik hem maar neergeschoten.”
Zijn sketchy observaties tikken de gevoelige snaar. Gonzales heeft inmiddels ruim 367.000 volgers, deals met drankmerken en swimwear-brands, plus serieuze inkomsten.
TikTok als springplank: meer dan een hobby
Per upload kan Gonzales tot wel 1500 dollar verdienen – geen kattenpis dus. “Ik ben gewoon echt geboren om een ster te zijn,” vertelt hij (met meer zelfvertrouwen dan de doorsnee Rotterdammer). Zijn eerste viral video over “Army life” in augustus 2021 scoorde direct boven de 22 miljoen views.
Dat succes heeft veel in gang gezet. “Ik dacht niet dat ik zo snel zoveel volgers zou krijgen. Maar ergens voelt het alsof ik hier altijd al voor bestemd was,” zegt hij. Gonzales merkt dat mensen hem vaak vragen waar hij z’n inspiratie vandaan haalt. “Dit bén ik gewoon. Zo zou ik echt reageren — dat maakt de video’s volgens mij grappig.”
Toekomst: van camouflage naar catwalk?
Met nog twee jaar op zijn militaire contract, droomt Gonzales stiekem verder. “Vroeger dacht ik dat ik altijd in het leger zou blijven. Maar eigenlijk zie ik mezelf nu straks in Los Angeles tussen de andere influencers wonen.” Zijn doel: zijn naam groot maken, liefst als influencer én model — in één adem genoemd met de grote namen.
Wat kunnen we leren van Gonzales?
- Authenticiteit scoort — herkenbare, lokale humor werkt zelfs als je 8.000 kilometer van huis bent.
- Socials zijn tegenwoordig net zo’n serieuze carrièrekeuze als de traditionele beroepen.
- TikTok is echt het platform waar je binnen een week van onbekende twintiger tot internetberoemdheid uit Arnhem kan uitgroeien.
En ik? ik moet eerlijk toegeven — al had hij een flinke tikfout in z’n eerste video — ik heb meteen zijn account opgeslagen voor die broodnodige dosis realiteitszin met een knipoog. Wie volgt?