Subway presenteert 55 meter lange vliegende sandwich als luchtrestaurant

Subway presenteert 55 meter lange vliegende sandwich als luchtrestaurant

Verspreid de liefde

Opmerkelijk nieuws in fastfoodland! Subway heeft zijn nieuwste promotionele blikvanger onthuld: een reusachtige, 55 meter lange luchtschip in de vorm van hun nieuwe sandwich ‘The Beast’. En nee, dit is geen luchtspiegeling — het is een echt, vliegend mini-restaurant op duizend meter hoogte, dat je letterlijk met een broodje de lucht in stuurt.

Een restaurant in de wolken: wat kun je verwachten?

De zogenaamde “Subway in the Sky” doet dit najaar drie Amerikaanse steden aan en trekt ermee wereldwijd de aandacht. Het idee? Gasten stappen aan boord van een luchtschip, nemen plaats op stoelen in twee rijen van vier vlak achter de cockpit, en genieten van Subway’s nieuwste broodje – allemaal hoog boven de grond.

Toegegeven, erg ruim is het binnen niet. Een reporter van de Kansas City Star grapte na zijn vlucht: “Ik voelde me zelf behoorlijk zandwiched – met amper plek om mijn lunchbox op schoot te houden.”

Wat krijg je aan boord?

Voor vertrek ontvangen alle passagiers een lunchbox met samples van Subway’s vier nieuwe “Deli Hero” broden. Klinkende namen als The Beast (met pepperoni, salami, kalkoen, ham, rosbief en dubbele Provolone-kaas), Titan Turkey, Grand Slam Ham en Garlic Roast Beef. Dus: het is stevig snacken tussen de wolken, maar alleen als je het aandurft op grote hoogte te eten…

Kick-off in Kansas: razendsnel uitverkocht

De ‘Flying Sandwich’ ging als eerste de lucht in tijdens de NFL Kickoff tussen de Kansas City Chiefs en de Detroit Lions. Reserveringen? Binnen 17 minuten helemaal uitverkocht. Het zegt wel wat over hoe nieuwsgierig de Amerikanen zijn naar deze unieke ervaring – en eerlijk: in Nederland zou dat vast niet anders zijn.

Subway’s frisse koers: van broodje Smullers naar luchtsensatie

De luchtrestaurant-stunt is onderdeel van Subway’s wereldwijde Eat Fresh Refresh-campagne, waarmee de keten sinds 2021 het menu en de beleving een flinke upgrade geeft. Zelfs Albert Heijn’s broodjesbar kan hier niet tegenop — deze stunt combineert marketing, beleving en een flinke dosis lef.

Subway in cijfers: groot, groter, grootst

  • Hoofdkantoor: Milford, Connecticut (maar ondertussen ook een vestiging in Amsterdam-Zuid)
  • Wereldwijd: 37.000 restaurants, in meer dan 100 landen
  • Plek: Tweede grootste fastfoodketen ter wereld, na McDonald’s
  • Overname: Vorig jaar gekocht door investeringsmaatschappij Roark Capital voor €8,8 miljard

Wat betekent dit voor Nederland?

De kans is groot dat we in 2025 zulke opvallende acties ook dichter bij huis gaan zien. Een Subway-luchtschip boven de Zuidas, broodjesproeverij tijdens Lowlands, of toch een limited edition ‘kapsalon’-sub binnenkort? Als ik eerlijk ben — zo’n broodje tussen de wolken proeven lijkt me een ervaring die je op z’n minst één keer moet meemaken.

Zou u zo’n sky experience aandurven, of blijft u toch liever met beide voeten op de grond in uw lokale Subway in Rotterdam of Utrecht?