Wanneer u denkt dat een vakantie of sportreisje niet verrassender kan worden, gebeurt er zoiets als dit. Japan Airlines moest onverwacht een extra vlucht inzetten omdat een groep sumoworstelaars samen te veel woog voor twee normale toestellen. Ja, serieus.
Ongebruikelijke uitdaging voor Japan Airlines
Volgens een woordvoerder van de maatschappij – geciteerd door Minami-Nippon Shimbun – is het “zeer ongebruikelijk” om speciale vluchten te regelen puur vanwege gewichtslimieten. Toch had JAL weinig keus. De worstelaars waren onderweg van Tokyo en Osaka naar het Special National Sports Festival op het eiland Amami Ōshima. Klinkt feestelijk, tot je beseft dat het om ongeveer 460 worstelaars ging. gemiddeld bijna 120 kilo per persoon – dat is ongeveer 45 kilo meer dan de doorsnee passagier.
Gewicht & brandstof – waarom het vliegtuig niet mocht opstijgen
- Japan Airlines had oorspronkelijk 2 Boeing 737-800’s ingepland.
- Met zoveel zware passagiers zou er te weinig brandstof meegaan of zouden veiligheidsmarges overschreden worden.
- Amami Airport is niet de makkelijkste luchthaven voor grote toestellen – dat hielp ook bepaald niet mee.
Na wat rekenwerk besloot de luchtvaartmaatschappij om op het laatste moment een extra vlucht te boeken voor 27 sumoworstelaars. Dat betekende wel logistieke puzzels – veertien worstelaars moesten eerst via Osaka naar Tokyo vliegen om op hun ‘speciale’ vlucht te kunnen stappen. Goed, ruim op tijd op de bestemming zijn ze in elk geval wel.
Wanneer gewicht écht een issue wordt
Het onderwerp passagiersgewicht zorgt de laatste jaren voor steeds meer discussie in de luchtvaart – ook bij ons, al zou KLM daar waarschijnlijk net wat flexibeler mee omspringen. Zo ging er in 2024 nog een video viraal waarin een passagier op het vliegveld werd gewogen – alsof ze een koffer was.
Niet alleen in Japan is dit een gespreksonderwerp. In de Verenigde Staten kondigde de luchtvaartautoriteit, de Federal Aviation Administration, al in 2021 aan dat luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk vaker plus-size passagiers zouden moeten wegen. Dit levert nieuw inzicht op in het gemiddeld gewicht van hun reizigers – iets wat door de stijgende obesitascijfers dringend nodig zou zijn. Voor kleinere toestellen zoals de Boeing 737-800 kan zo’n overschrijding simpelweg gevaarlijk zijn.
Gaan we straks allemaal op de weegschaal?
Sommige maatschappijen overwegen inderdaad het gewicht van passagiers actief te meten, bijvoorbeeld via een discrete weegschaal bij het boarden. Volgens AirInsight mogen luchtvaartbedrijven zo het werkelijke gewicht van reizigers vaststellen. De meeste maatschappijen kiezen echter (voorlopig?) voor subtielere methodes, zoals steekproeven of het invullen van schattingen.
Wat betekent dit voor u?
- Heeft u binnenkort een vlucht met een kleine binnenlandse maatschappij? Wees niet verbaasd als er om extra informatie wordt gevraagd.
- Let bij groepsreizen op de totaalgewicht – met een groepje van vijf CrossFit’ers of sumofans wordt het ineens praktisch.
Overigens – als u ooit tussen een groep sumoworstelaars in het vliegtuig zit, onthoud dan: u bent getuige van logistiek topwerk. Maar in die extra vlucht? Die zou ik best eens voor mezelf willen boeken.